Międzynarodowo w „Zielonych Arkadach”

W dniu 20 maja 2015 r. w ramach „1st International Conference: Civil Engineering – Present Problems, Innovative Solutions. Project management in Construction”  została zorganizowana wycieczka na plac budowy powstającego największego centrum handlowego „Zielone Arkady” w Bydgoszczy. Generalnym wykonawcą obiektu jest austriacka firma Strabag, będąca jedną z większych firm budowlanych w Europie. Inwestorem natomiast jest firma ECE Projektmanagment. Budowa zlokalizowana jest przy Rondzie Kujawskim, blisko centrum miasta. Wzbudza duże zainteresowanie wśród mieszkańców rozmiarem przedsięwzięcia oraz tempem przeprowadzonych prac.

Widok dachu centrum handlowego „Zielone Arkady” (Źródło własne)

Strabag wita zagranicznych gości

Inwestycja wzbudza duże zainteresowanie wśród mieszkańców rozmiarem przedsięwzięcia oraz tempem przeprowadzonych prac. Nie umknęło to również naszej uwadze, dlatego zdecydowaliśmy się wybrać na budowę w celu poszerzenia wiedzy na temat tej inwestycji. Do naszego grona dołączyli goście z Turcji i Hiszpanii, którzy wykazali chęć poznania poszczególnych etapów budowy (począwszy od robót fundamentowych po roboty wykończeniowe – wykonywane obecnie). O godzinie 9:15 przedstawiciele firmy Strabag przywitali nas na terenie biura budowy. Kierownik budowy mgr inż. Robert Zielonka oprowadził nas po budowie i przedstawił najciekawsze wątki.

Mgr inż. Robert Zielonka opowiada o budowie (Źródło własne)

Ciekawostki „z życia budowy”

Na wstępie kierownik przekazał informacje dotyczące danych ogólnych obiektu: m. in. powierzchnia całkowita 130 000 m2, pow. biurowa 450 m2 , pow. działki 11,5 ha , 6 – kondygnacyjny parking na 1200 miejsc oraz 3 – kondygnacje na cele handlowo – usługowe. Całość obiektu stanowi konstrukcja żelbetowa składająca się z elementów monolitycznych oraz niekiedy prefabrykowanych np. na klatkach schodowych użyto gotowych ścian filigranowych. Elementy monolityczne wykonano z betonu klasy C30/37 . Fundament stanowi płyta żelbetowa grubości (40 – 60 cm) położona na gęsto rozmieszczonych stopach fundamentowych. Podczas wznoszenia konstrukcji użyto 9 żurawi wieżowych, co niewątpliwie miało duży wpływ na szybki proces realizacji obiektu do stanu surowego.

Najbardziej wyróżniającą się częścią konstrukcji jest zachodnie wejście o wysokości prawie 30 metrów w kształcie tzw. kryształu. Portal składa się  ze słupów pochylonych w trzech płaszczyznach, z dużą ilością powierzchni, które zostaną wykonane ze szkła. Taka forma wejścia głównego zaproponowana przez architektów może budzić imponujące wrażenie w końcowym efekcie.  Trud, koncentracja oraz zaangażowanie w bezpieczeństwo podczas wykonywania tak skomplikowanego elementu budowli wywołuje podziw, szacunek, jaki należy oddać osobom kierującym tymi pracami.

W dalszej części obchodu po budowie, zaczynając od poziomu 0 , kierownik opowiadał nam o wszelkich instalacjach założonych i przeprowadzanych przez obiekt. Na suficie w holu głównym galerii zostaną zastosowane świetliki ledowe, rozwieszone na różnych wysokościach, utworzą efekt sztucznej chmury. Powyżej w części dachowej zaprojektowano przestronne powierzchnie przeszklone umożliwiające dotarcie dużej ilości światła słonecznego. To z pewnością spowoduje znaczne ograniczenie używania światła sztucznego.

Podążając dalej przy południowym wejściu ujrzeliśmy obszerne „Atrium” , które jest atrakcją architektoniczną wnętrza. Wyglądem przypomina teatr z lożami i stanowiskami na trzech poziomach umieszczonymi wokół znajdującej się na pierwszym piętrze dużej przestrzeni przeznaczonej do organizowania imprez promocyjnych i przedstawień.

Idąc holem w stronę parkingu naszą uwagę zwróciło montowanie ruchomych schodów. Dowiedzieliśmy się o możliwości zamawiania gotowych, opakowanych w całości schodów bądź dostarczanych w częściach i składanych na miejscu przez firmę. Przy wyborze pierwszej opcji otrzymujemy gotowy produkt objęty gwarancją producenta. Jednak ten wariant jest bardziej kosztowny oraz sprawia więcej trudności podczas wznoszenia na odpowiednią wysokość do poziomu montażu schodów ze stropem. Druga opcja natomiast jest tańsza i łatwiejsza w montażu, ale może często nie uwzględniać gwarancji na ewentualne przyszłe usterki schodów ruchomych.

Parking wstępem do biura budowy

Kiedy przeszliśmy na parking samochodowy, kierownik wspomniał, że samochody o większych gabarytach od tradycyjnego osobowego auta nie będą w stanie poruszać się swobodnie po parkingu. Na najwyższej kondygnacji parkingu będą odbywać się cykliczne imprezy dla miłośników szybkiej jazdy.

Na poziomie dachu , gdzie będzie znajdować się fitness, kierownik opowiedział o zmianach na życzenie najemcy, które są wprowadzane w trakcie realizacji. Wracając do biura dyskutowaliśmy o rozwiązaniach konstrukcyjnych i architektonicznych.

Spotkanie zakończyliśmy w sali konferencyjnej  omawiając plan zagospodarowania terenu . Na koniec każdy z nas miał możliwość zadawania pytań dotyczących budowy.

Kierownik budowy Robert Zielonka odpowiada na pytania zainteresowanych (Źródło własne)

Dziękujemy przedstawicielom firmy Strabag, przede wszystkim kierownikowi kontraktu „Zielone Arkady”- Tomaszowi Wiszniewskiemu, kierownikowi budowy – Robertowi Zielonka za otwartość, przekazaną wiedzę oraz miły poczęstunek.

Autor: Dariusz Karólczak