Tunel drogowy pod martwą Wisłą #2

Dnia 16 października 2014 roku odbyło się sympozjum pod tytułem: „Przeprawa mostowa przez Wisłę koło Kwidzyna”, na które zostaliśmy zaproszeni przez Joannę Byczk, przewodniczącą KMK PZITB O. Gdańsk. Było to już drugie tego typu spotkanie, w tym roku,  w którym mogliśmy uczestniczyć dzięki uprzejmości kolegów z Gdańska.

Po przyjeździe zostaliśmy przywitani przez organizatorów sympozjum.  Wręczono nam ciekawe materiały dotyczące tematu spotkania. Po oficjalnym powitaniu, rozpoczęto pierwszą sesję. Gdy prelekcje dobiegły końca, udaliśmy się na budowę tunelu drogowego pod martwą Wisłą. Z niecierpliwością czekaliśmy na ten moment gdyż bardzo zależało nam na odwiedzeniu budowy.

Podczas wizyty na inwestycji mieliśmy okazję obserwować prace polegające na wykonaniu przejść awaryjnych pomiędzy poszczególnymi tunelami metodą zamrażania gruntu.

Tunel pod martwą Wisłą (źródło: własne)

Zwrócono nam uwagę na złożoność budowy pod względem technologicznym, organizacyjnym, a nawet komunikacyjnym. Wiele elementów, jak i pracowników pochodzą z różnych krajów, nie tylko Europy, ale i świata.  Bardzo dużą uwagę przywiązuje się także do bezpieczeństwa- powiedziano nam, abyśmy się nie rozpraszali i podążali za przewodnikiem. W trakcie zwiedzania inwestycji nie mogliśmy zostać kierownikami z białymi kaskami na głowach. Wyposażono nas w czerwone kaski gości 🙂

Młoda kadra słucha z zaciekawieniem kierownika (źródło: własne)

Wycieczka po budowie była bardzo interesująca, z zaciekawieniem wszystkiego słuchaliśmy. A co także jest ważne, udało nam się poznać interesujących ludzi, którzy o swojej pracy opowiadają z pasją.

Młoda kadra na tle tunelu pod martwą Wisłą (źródło: własne)

Po powrocie na konferencję udaliśmy się na trzecią sesję. Dotyczyła ona realizacji budowy mostu i estakad dojazdowych, prowadzona przez przedstawicieli firmy Budimex oraz Staehler + Knoppik. Zaprezentowali oni szczegóły rozwiązań technicznych i problemy, jakie napotkali w trakcie budowy. Sesja obejmowała również prezentację firmy VSL Polska na temat siodeł w mostach typu extradosed. Zaraz po tym zaproszono prof. dr hab. inż. Kazimierza Gwizdałę, który „krótko i po inżyniersku” przedstawił aspekty posadowienia na palach podpór nurtowych mostu.

Podsumowanie konferencji należało do prof. dr hab. Piotra Dominiaka oraz Andrzeja Krzysztofiaka, burmistrza Kwidzyna. Pierwszy z wymienionych podkreślił, iż korzyści z budowy mostu nie da się bezpośrednio przeliczyć na zyski ekonomiczne, ale należy starać się, aby w pełni wykorzystać wszystkie możliwości wynikające z faktu istnienia tej przeprawy przez Wisłę. Natomiast burmistrz miasta Kwidzyna zaznaczył, jak trudno było doprowadzić do powstania oraz oddania do  użytku  mostu. Opowiedział krok po kroku całą historię wzlotów i upadków w dążeniu do spełnienia tego marzenia.

Nie wypuszczono nas do domu z pustymi żołądkami. Organizatorzy zapewnili przepyszny lunch, po którym udaliśmy się do Bydgoszczy. Całe spotkanie bardzo nam się podobało i ze zniecierpliwieniem czekamy na kolejne.


Autorzy: Maciej Bęben, Ewelina Smieszek